Miejskie Centrum Kultury w Ciechocinku

ul. Żelazna 5, 87-720 Ciechocinek
tel. 54 234 18 94, email: ciechmck@wp.pl

Slider 4
Slider 5
Slider 2
sli
Slider 1
slider 9
lwt

Kalendarz wydarzeń

Deklaracja dostępności PLIKI DO POBRANIA

Fotoreportaże

Archiwum

Nasz Facebook

RODO

Administrator Danych Osobowych
Miejskie Centrum Kultury
w Ciechocinku
ul. Żelazna 5
ciechmck@wp.pl
tel: 54 234 18 94
Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Sławomir Kisielewski
azis6@wp.pl

Projekty

 

Z kulturą na TY

 

Raport z badania potencjału kulturowego mieszkańców

 

CZEGO DOTYCZYŁO BADANIE? 

Badanie  zrealizowaliśmy w ramach  projektu Z kulturą na „TY”, który realizuje Miejskie Centrum Kultury w Ciechocinku w ramach Programu Dom Kultury + Inicjatywy Lokalne finansowanego z Narodowego Centrum Kultury.   

Wnioski  z  przeprowadzonej  diagnozy  lokalnej  zostaną  wykorzystane w trakcie drugiej części projektu – realizacji inicjatyw kulturalnych mieszkańców. Stanowić będą wytyczne, w którą stronę kreować lokalne działania kulturalne. Zebrane informacje posłużą też do planowania bieżących działań Centrum Kultury w Ciechocinku i budowania ram współpracy w oparciu o lokalną kulturę.  

 

Główne pytania badawcze jakie sobie postawiliśmy:  

  • Jaki jest potencjał społeczno-kulturalny Ciechocinka?   
  • Jaki jest poziom współpracy w obszarze kultury w Ciechocinku?  
  • Jakie  są  potrzeby  społeczne  i  kulturalne  w  zakresie  spędzania  czasu  wolnego mieszańców Ciechocinka? 
  • Jaki jest wizerunek Miejskiego Centrum Kultury instytucji odpowiedzialnej za kreowanie kultury w Ciechocinku? 

 

Badanie przeprowadziły badaczki i badacze z Pracowni Zrównoważonego Rozwoju oraz pracownice i pracownicy Miejskiego Centrum Kultury- Monika Szczepańska, Krzysztof Kańkowski i Agnieszka Dąbrowska. 

Raport opracowały: Joanna Suchomska i Agnieszka Trzaska z Pracowni Zrównoważonego Rozwoju. 

 

 

Link do pobrania diagnozy

 

 

Lato w teatrze 2022 – Nie trzeba słów

 

Dwutygodniowe warsztaty artystyczne. To już kolejny raz kiedy zapraszamy młodych mieszkańców Ciechocinka do wspólnej teatralnej zabawy, gdzie to oni decydują o tym jak pracują, w jakim kierunku podążają i jak tworzą, by w finale zaprosić mieszkańców naszego miasta na wspólne teatralne wydarzenie. Do projektu zaprosimy 24 dzieci, z którymi będziemy pracowali przez dwa tygodnie bawiąc się teatralnie, muzycznie, plastycznie i literacko. Do naszej grupy zaprosimy m.in. dzieci nieneurotypowe i dzieci uchodźcze. Będziemy zastanawiać się jak wyglądałby świat bez słów, w którym to nie słowa mają największą moc. W którym jesteśmy na siebie uważni i dla siebie dostępni. A gdybyśmy na chwilę przestali mówić i zaczęli szukać innych sposobów komunikacji? Czy będąc w świecie bez słów docenilibyśmy ich wartość i moc? Czy bez słów umielibyśmy się ze sobą zaprzyjaźnić? Zwierzęta potrafią się ze sobą porozumiewać międzygatunkowo – a czy my potrafimy się dogadać z kimś, kto mówi innym językiem, kto mówi mało albo kto się od nas różni i z różnych powodów inaczej doświadcza świata? I pytanie najważniejsze – czy potrafimy się z nim zaprzyjaźnić i czym właściwie jest dla nas przyjaźń? Sprawdzimy, ile możemy przekazać za pomocą naszych min i gestów, a także czynów, działania. Odkryjemy, jak duże moce tkwią w sztuce – co mogę przekazać za pomocą obrazów, kolorów, muzyki i dźwięków oraz połączenia ich ze sobą. Sprawdzimy, co potrafi przekazać nasze ciało, gdy usta milczą. Uruchomimy wszystkie zmysły, by wspólnie doświadczać świata i poprzez sztukę nazywać go na nowo. Czy potrafimy opowiedzieć językiem zmysłów o swoich nastrojach, potrzebach, kłopotach, planach, marzeniach? Czy potrafimy takie języki zrozumieć? Zastanowimy się, czy językiem sztuki można się ze sobą pokłócić, spierać, rozmawiać ze sobą. Sprawdzimy, w której dziedzinie sztuki czujemy się najlepiej, a która do nas nie przemawia i dlaczego.

 

"Lato w teatrze"

Z radością informujemy, że Miejskie Centrum Kultury w Ciechocinku po raz pierwszy uzyskało dofinansowanie półkolonii artystycznych „Lato w teatrze”.

Nasz projekt pt. „Tajemnica Uzdrowiska, czyli na tropie przygody” został bardzo wysoko oceniony - otrzymał dofinansowanie w wysokości 40 000 zł i drugą lokatę wśród 278 nadesłanych wniosków, które przystąpiły do konkursu grantowego organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

 

Tajemnica Uzdrowiska

Motywem przewodnim naszych dwutygodniowych działań będzie rozwikłanie pewnej zagadki. W tym celu Centrum Kultury na dwa tygodnie zamieni się w najprawdziwsze biuro detektywistyczne.

Otóż w ostatnim czasie na ulicach Ciechocinka zaczęły pojawiać się dziwne stwory, o których obecności świadczą kolorowe plamy na chodnikach, trawnikach i pod drzewami. Budynki szarzeją. Wieszane na słupach plakaty blakną. Ubrania przechodniów tracą barwy. Stwory poruszają się tak szybko, że są niemal niezauważalnie. Nie wiadomo do końca, jak wyglądają. Nikt nie wie, skąd się wzięły, dlaczego kradną miastu kolory. Wiadomo jedno - Ciechocinek z dnia na dzień staje się coraz bardziej szary i smutny.

 

Tajemniczej sytuacji zaradzić może banda odważnych dzieci, która rozwikła zagadkę i przywróci miastu barwy i radość.

Zainspirujemy się ulubionymi książkami dzieci - serią „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” Martina Widmarka oraz „Magicznym drzewem” Andrzeja Maleszki.

 

Rozwój przez sztukę

Poprzez artystyczne warsztaty prowadzone przez doświadczonych specjalistów w dziedzinach teatru, muzyki, nowego cyrku i plastyki chcemy pokazać dzieciom, jak duży drzemie w nich potencjał twórczy. Owoce naszych działań poznacie Państwo w trakcie wydarzenia artystycznego dla mieszkańców i mieszkanek Ciechocinka, które samodzielnie zaprojektują i przygotują dzieci.

Podczas warsztatów teatralnych skupimy się na odkrywaniu siebie oraz swoich możliwości w świecie pełnym zagadek i niewyjaśnionych zdarzeń. Dzieci poznają kilka technik aktorskich, będą improwizować słownie, ruchowo i muzycznie. Nauczą się również podstawowych zasad pantomimy i czarnego teatru. Będą poszukiwać komicznych cech słynnych detektywów, zdobywając umiejętności klaunów.

Podczas warsztatów plastyczno-scenograficznych dzieci będą projektować i wykonywać elementy scenografii, oprawę plastyczną happeningów. Stworzą instalacje przestrzenne. Zaprojektują plakaty, ulotki i zaproszenia na wydarzenia finałowe.

Na warsztatach muzycznych będą tropić dźwięki. Jakie dźwięki wydają miejskie stwory? I jakie dźwięki ma moje miasto? – jego ulice, przyroda, mieszkańcy, zwierzęta. Korzystając z materiałów recyklingowych, stworzą instrumenty muzyczne.

Podczas warsztatów detektywistyczno-artystycznych zamienią się w kryminologów, ściągając odciski z rąk podejrzanych oraz z roślin. Poznają różne szyfry, a w oparciu o monotypię stworzą portrety pamięciowe podejrzanych. Stworzymy mapę miasteczka. Roześlemy i rozwiesimy listy gończe. Przeprowadzimy śledztwo i przesłuchamy podejrzanych.

Nasze biuro detektywistyczne będzie miało swoje kanały w social mediach. O najważniejszych przełomach w śledztwie będziemy na bieżąco informować mieszkańców i lokalne media, wysyłając informacje prasowe i organizując dziecięce konferencje prasowe (online i na żywo).

Głównym celem projektu jest zbudowanie dziecięcej społeczności wokół Centrum Kultury i oddanie dzieciom przestrzeni, w której mogą (także po LwT) realizować swoje pasje, rozwijać się artystycznie, nawiązywać przyjaźnie i integrować się, odkrywać i rozwijać swoje talenty i zainteresowania, eksperymentować twórczo. Przede wszystkim zaś – dobrze się bawić.

 

OPIS PROGRAMU Lwt

 

LATO W TEATRZE to program Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, realizowany ze środków Ministerstwa Kultury,  Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Jego celem jest popularyzowanie pedagogiki teatralnej. Program składa się z konkursu grantowego na realizację dwutygodniowych warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży, szkoleń z zakresu pedagogiki teatru oraz artystyczno-edukacyjnych projektów objazdowych w namiocie cyrkowym.

W aktualnej 14. edycji programu dofinansowanie otrzymało 41 ośrodków z całej Polski – 16 organizacji pozarządowych i 25 samorządowych instytucji kultury.

Ośrodki, które w poprzednich latach co najmniej trzykrotnie organizowały Lato w teatrze, mają za zadanie zrealizować projekt wspólnie z organizacją partnerską, która dotychczas nie brała udziału w programie. Ten moduł został nazwany Lato w teatrze +, a dofinansowanie przyznano 7 ośrodkom.

Autorskie warsztaty przygotowywane przez pedagogów i artystów są dla dzieci i młodzieży szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie i zabawę teatrem.

 

Więcej informacji na temat programu na:

www.latowteatrze.pl

www.facebook.com/programLatowteatrze

 

LATO W TEATRZE 2021 organizują: 

W ramach modułu LATO W TEATRZE+

Gminny Ośrodek Kultury w Górznie + Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Zbicznie;

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA  w Krakowie + Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca;

Stowarzyszenie Teatr Okno + Centrum Kultury i Rekreacji w Supraślu;

Śląski Teatr Lalki i Aktora "Ateneum" + Miejski Dom Kultury „Bogucice – Zawodzie”;

Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie + Ośrodek Kultury w Będzinie;

Teatr Lalek PLECIUGA + Ośrodek Kultury w Drawsku Pomorskim; Wrocławski Teatr Lalek + Fundacja OnWater.pl

 

W ramach modułu LATO W TEATRZE

A la teatr; Biblioteka - Centrum Kultury i Promocji Gminy Lubiewo; Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich w Podkowie Leśnej; Centrum Kultury i Sportu w Kietrzu; Dom Kultury w Kraśniczynie; Dom Kultury w Strzelnie; Fundacja Ditero; Fundacja KONTRA/BANDA; Fundacja Mai i Mata Kwiatkowskich; Fundacja na Rzecz Wspierania Rozwoju Kreatywności oraz Rozwoju Twórczości Dzieci, Młodzieży i Dorosłych Kreolia-Kraina Kreatywności; Fundacja Studio TM; Fundacja Teatr Latarnia; Fundacja Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży - "Teatrikon"; Fundacja Wspierania Integracji Osób Niepełnosprawnych STREFA INTEGRACJI; Fundacja Zaułek Krzysztofa Falkowskiego; Gminna Biblioteka Publiczna im. Ewy Kołaczkowskiej w Strzyżewicach; Gminna Biblioteka Publiczna w Bukowsku; Gminny Ośrodek Kultury w Radwanicach; Gminny Ośrodek Kultury w Ujeździe; Kwileckie Centrum Kultury i Edukacji im. Floriana Mazurkiewicza oraz Biblioteka Publiczna w Kwilczu; Miejski Dom Kultury w Bełżycach; Miejskie Centrum Kultury w Ciechocinku; Miejskie Centrum Kultury w Piaskach; Muzeum Powstania Warszawskiego; Nałęczowski Ośrodek Kultury; Ośrodek Kultury Kraków-Nowa Huta; Pałac Kultury Zagłębia; Słupski Ośrodek Kultury; Stowarzyszenie "Do korzeni"; Stowarzyszenie K.O.T.; Stowarzyszenie Łazarz - Zakorzenieni w Tradycji; Stowarzyszenie Smak Przygody; Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie; Terra Artis Lanckorona

          

 

 

 

"Kultura w przestrzeni – przestrzeń w kulturze”

Kultura Interwencje 2021

Narodowe Centrum Kultury

Ciechocinek 2021

 

Ciechocinek to miasto kojarzone od XIX w jako uzdrowisko. Przyjeżdżają tutaj kuracjusze z całego kraju a także z zagranicy. To dla nich tworzona jest oferta kulturalna, która w mniejszym lub większym stopniu odpowiada na ich potrzeby. Ale Ciechocinek to nie tylko turyści, społeczność 10 tysięcznego miasta tworzą też jego mieszkańcy. Wyszliśmy do nich na osiedla, do parków i na ulice by zaprosić do wspólnego działania. Zaprosiliśmy kulturę do przestrzeni i daliśmy przestrzeń kulturze oswajając nowe miejsca. W mieście pojawili się artyści i animatorzy, którzy zainicjowali wspólne działania i zaprosili mieszkańców do wspólnego uczestnictwa w kulturze. Tworzyliśmy, zmieniając przestrzeń. Zaprosiliśmy mieszkańców do wprowadzania zmian w obrazie kultury Ciechocinka i czynnego w niej udziału. W projekcie zostało przeprowadzonych 87 spotkań warsztatów w których średnio uczestniczyło 20-30 osób i pięć wydarzeń finałowych- spotkanie cyrkowe, spektakl teatralny, koncert i dwie wystawy.

 

„Kultura w przestrzeni- przestrzeń w kulturze” to zadanie, które przewidywało działania w tkance miejskiej dla mieszkańców i z mieszkańcami. Artyści zaangażowani w działania wyszli poza budynek MCK- na ulice, do paków, między bloki i na podwórka. Na osiedlach działaliśmy cyrkowo i teatralnie. W tkance miejskiej, na terenie zielonym nad Wisłą, w centrum miasta i w zabytkowej zabudowie Ciechocinka działaliśmy podczas spotkań fotograficznych. Z warsztatami muzycznymi i graficznymi dotarliśmy do szkół. Założenie było takie aby działając w tkance miejskiej i szkołach zaprosić mieszkańców do budynku MCK na wspólne warsztaty i finały.  Małymi krokami oswajaliśmy mieszkańców i zaprosiliśmy ich do wspólnych działań, które miały finał w budynku lub przed budynkiem MCK, gdzie odbyły się wydarzenia podsumowujące, na które uczestnicy zaprosili swoich gości- znajomych i rodziny ale także dzięki działaniom performatywnym mieszkańców Ciechocinka i turystów. W ten sposób nawiązaliśmy kontakty z mieszkańcami Ciechocinka i zaprosiliśmy ich do wspólnej przestrzeni, jaką jest MCK, którą teraz tworzymy razem.

Zadanie składało się z kilku elementów:

 

1. „Portret w przestrzeni- przestrzeń w portrecie”

warsztaty fotograficzne, podczas których robiliśmy zdjęcia z mieszkańcami Ciechocinka. Przenieśliśmy się do XIX w w lata świetności Ciechocinka, gdzie goście jadąc do wód odwiedzali miasto i spędzali w nim swoje wakacje korzystając z uroku uzdrowiska. Mieszkańcy przebierając się w wypożyczone stroje z epoki byli fotografowani na tle architektury i przyrody. Pierwsze spotkanie fotograficzne w strojach z XIX w. miało odbyć się między blokami. Dzięki informacjom przekazanym przez mieszkańców, przenieśliśmy się na festyn rodzinny nad Wisłą, gdzie świętował cały Ciechocinek i tam pracowaliśmy ze społecznością miasta. Kolejne spotkanie w strojach odbyło się przed MCK na Skwerze Ekscentryków, gdzie fotografowaliśmy się w strojach z epoki  z elementami nowoczesności. Odbyły się także spotkania gdzie pracowaliśmy na green screenie oraz w tkance miejskiej, szukając architektury XIX w. Uczestnicy zdobyli informacje o fotografowaniu portretowym, reportażowym i architektury. Podczas spotkań wykonywali swoje zdjęcia telefonami komórkowymi i zrobili portrety swoim znajomym i rodzinie. Zdjęcia zostały opracowane cyfrowo, postarzone i wywołane w technice odwołującej się do sepii. Na wystawie zostało pokazane 30 zdjęć. Uczestnicy otrzymali pamiątkowe zdjęcia swoich portretów.

 

2. Muzyka ulicy- ulica muzyki-

warsztaty muzyczne, z którymi weszliśmy do szkół. Przez cały tydzień trzech animatorów – muzyków pracowało w trzech szkołach, gdzie dzieci miały możliwość posłuchać opowieści o instrumentach, zobaczyć jak brzmią wybrane z nich, zagrać na nich i dowiedzieć się jak zrobić proste instrumenty dęte i perkusyjne. Popołudniami osoby zainteresowane wraz z rodzicami lub dziadkami odwiedzały naszą pracownię plastyczną. Podczas warsztatów wykonywane były instrumenty. Uczestnicy cięli rurki, wkręcali śrubki, wbijali gwoździe. Wiele instrumentów powstało metodą recyclingową. Równolegle w Liceum Ogólnokształcącym odbyły się warsztaty z podkastów. Młodzież po warsztatach odwiedzała MCK gdzie dalej pracowała, nagrywając dźwięki i działając muzycznie. Podczas spotkań rozmawialiśmy o muzyce. Zastanawialiśmy się jaką muzykę chcielibyśmy słyszeć w Ciechocinku. Co możemy sami zaoferować.

Podczas spotkań odkryliśmy wiele talentów, co zaowocowało koncertem, na który mieszkańcy zostali zaproszeni podczas akcji performatywnej w tkance miejskiej. Powstał także film złożony z wypowiedzi młodzieży z dobraną przez nich muzyką.

 

3. Ambulans teatralny

to wydarzenia które rozpoczęły się na wybranych dwóch osiedlach w Ciechocinku. Pracowaliśmy z mieszkańcami wyciągając ich z mieszkań. Zaprosiliśmy reżysera teatralnego- aktora i aktorkę-lalkarkę, którzy pracowali z mieszkańcami. Został wspólnie opracowany scenariusz, scenografia i rekwizyty wraz z dużymi postaciami, które zagrały w spektaklu. Ostatnie zajęcia zostały przeniesione do MCK gdzie połączyliśmy grupy z dwóch osiedli. W dniu finału wyszliśmy w przestrzeń miejską z pochodem teatralnym. Spektakl odbył się w trzech miejscach gdzie zdobył serca widzów, którzy tłumnie przybyli, co przerosło nasze oczekiwania, lub zatrzymywali się z ciekawością i podążali za pochodem do kolejnej sceny. Finał spektaklu odbył się przed budynkiem MCK, gdzie zagrała muzyka na żywo a mieszkańcy zostali zaproszeni do tańca.

 

4.Grafika w ramach- ramy w grafice

To blok warsztatów graficznych, podczas których powstały: plakaty typograficzne złożone z kompozycji literniczej ukazującej napis CIECHOCINEK, kartki pocztowe wykorzystujące wizerunki typowej ciechocińskiej architektury jako asumpt do działania plastycznego oraz znaczki – butony z napisem Ciechocinek opracowane na podstawie liter z plakatów. Warsztaty te odbyły się w dwóch szkołach podstawowych w Ciechocinku i popołudniami w pracowni plastycznej MCK, gdzie podobnie jak w warsztatach muzycznych dzieci zapraszały rodziców i dziadków do wspólnego działania. Na warsztatach pojawiły się także inne osoby, które informację znalazły na FB lub plakacie.

Drugi blok warsztatów obejmował spotkanie z serigrafią, które adresowane było do starszej młodzieży i osób dorosłych. Warsztaty odbyły się w Liceum Ogólnokształcącym w Ciechocinku i w MCK. Powstały torby z logo projektu.

 

5. Cyrk zdrojowy- zdrój cyrkowy

to pierwsze warsztaty, z którymi wyszliśmy w przestrzeń między blokami na wybranych dwóch osiedlach w Ciechocinku, jedno przed południem, drugie po południu. Nasze działania rozpoczęliśmy od działań informacyjnych plakatowych, facebookowych. Wyszliśmy także w przestrzeń miejską z megafonem. Zapraszaliśmy wszystkich do wspólnej zabawy. Wyciągaliśmy mieszkańców z domów. Rozpoczęliśmy w deszczu, ale wzbudziliśmy zainteresowanie. Na początku mieliśmy widzów w oknach. Udało się nam kilku włączyć do wspólnych działań z balkonów. Z dnia na dzień przybywało nam uczestników, w większości dzieci ale też kilku dorosłych. W ostatnich dwóch dniach przenieśliśmy się do budynku MCK, gdzie przygotowaliśmy pokaz finałowy. Pokaz odbył się przed budynkiem MCK i był połączony z warsztatami prowadzonymi przez uczestników w myśl zasady „podaj dalej”. Zakończeniem finału był pokaz ogniowy przygotowany przez artystów- animatorów prowadzących warsztaty.

Na zakończenie projektu odbyło się spotkanie podsumowujące, podczas którego na podstawie prowadzonych w czasie projektu działań ewaluacyjnych przyjrzeliśmy się realizacji zadania i wyciągnęliśmy wnioski na przyszłość. Pozwoliło to nam na zbudowanie nowej oferty.

 

"Kultura w przestrzeni – przestrzeń w kulturze” - pobierz

 

 

wróć